Så funkar nöjd kund garanti

Så funkar nöjd kund garanti

När du anlitar ett företag för att få en tjänst utförd kan det vara svårt att veta vad det är du får. Om företaget som du anlitar har en nöjd kund garanti signalerar de att de har en strategi för att bemöta ditt klagomål på bästa sätt. Vi förklarar vad garantin är och vad du kan förvänta dig.

Konsumenttjänstlagen är till för att skydda konsumenter när de köper en tjänst. Det gäller både utförande och pris på utfört arbete. När en tvist uppstår kan parterna ta juridisk hjälp som tolkar det som står lagen i förhållande mot de fakta som finns i målet för att fastställa vem som har rätt.

Nöjd kund garanti är vanligt i många branscher

Enligt Hemstäd Nacka är nöjd kund garanti ett av de viktigaste punkterna när du jämför olika städbolag.

Utöver städbranschen är det många andra branscher som använder sig av den här typen av garanti:

  • Snickare
  • Målare
  • Elektriker
  • Läxläsningshjälp
  • Förvaring av möbler

Läs vad garantin innebär

Det finns ingen standard för hur en nöjd kund garanti innebär därför är det viktigt att du läser detaljerna innan du skriver på avtalet. Läs vilka rutiner just den firman har vid ett eventuellt klagomål från dig och jämför flera olika bolags policys . Känns inte garantin seriös se dig om efter en annan leverantör av tjänsten, det kan ibland vara värt att betala lite mer för att känna sig säker på att företaget tar klagomål seriöst.

Vanliga fel som nöjd kund garantin täcker

Nöjd kund garanti är en försäkran om att företaget kommer att göra allt de kan för att göra dig nöjd. Om du har fått en tjänst utförd och upplever att den inte är utförd på ett tillfredsställande vis kan du hänvisa till garantin för att få det åtgärdat.

Exempel då nöjdkund garantin kan gälla:

  • Missat en sida av fönstret vid fönsterputs
  • Inte torkat bakom toaletten
  • Missat att koppla in ett eluttag enligt offerten
  • Missat att rensa en rabatt

Så gör du om du inte är nöjd

Om du inte är nöjd med en tjänst som är utförd ska du börja med att kontakta företaget så snart som möjligt, gärna skriftligt så att all kommunikation finns dokumenterad. Efter att du har lämnat ett skriftligt klagomål kan du hålla inne på betalningen tills ni är överens. Kommer ni inte överens kopplas ofta en oberoende fackman in i fallet och om det inte leder till en överenskommelse får du göra en anmälan till ARN.

Anmälan till ARN

Kan ni inte komma överens trots att det finns en nöjd kund garanti och den har följts återstår anmälan till Allmäna Reklamations nämnden.

Kommentarer är stängda.